Persbericht

Drie weken na de start van de stemperiode van de BankGiro Loterij Museumprijs blijkt de strijd om de titel ‘Museum van het Jaar’ nog steeds spannend te zijn. Sinds 3 april jl. zetten GeoFort in Herwijnen, Maritiem Museum Rotterdam en Science Centre Delft alles op alles om de prijs van € 100.000 te winnen.

De publieksprijs gaat dit jaar naar een van deze drie techniekmusea. Tot en met dinsdag 8 mei voeren de musea campagne voor stemmen via www.museumprijs.nl.

De koploper heeft op dit moment 38,4 procent van de stemmen, nummer twee 34 procent, gevolgd door de nummer drie met 27,6 procent.

Drie musea, drie campagnes
De drie genomineerde musea doen er alles aan om zoveel mogelijk stemmen te vergaren. Zo heeft GeoFort een video gemaakt waarin hun droom centraal staat: een Virtual Reality Experience. Maritiem Museum Rotterdam laat bekende Rotterdammers een stemoproep doen en heeft Science Centre Delft ambassadeurs die vertellen waarom zij het RobotLab initiatief steunen.

Stemmen
Het publiek kan tot en met 8 mei aanstaande stemmen op een van de drie musea via www.museumprijs.nl. Op vrijdag 18 mei maakt de organisatie de winnaar bekend. Stemmers maken kans op een vijfdaagse reis naar New York voor twee personen.

Gevestigde publieksprijs
De BankGiro Loterij Museumprijs, uitgereikt sinds 1990, is een van de grootste culturele publieksprijzen in Nederland. Vorig jaar stemde een recordaantal van 80,9 duizend mensen op hun favoriete museum. Ieder jaar staat een andere categorie centraal. Eerdere winnaars zijn: TextielMuseum Tilburg (2017), Nationaal Monument Kamp Vught (2016), Fries Museum in Leeuwarden (2015) en Klok & Peel Museum Asten (2014).

Prins Bernhard Cultuurfonds, BankGiro Loterij en Museumvereniging
De Museumprijs is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Museumvereniging. De prijs is bedoeld om musea die zich weten te onderscheiden te belonen en een breed publiek bij deze musea te betrekken. Meer informatie is te vinden op www.museumprijs.nl

Download hier het persbericht

Prins Bernhard Cultuurfonds