Persbericht

De categorie van de grootste museumprijs van Nederland is bekend. De BankGiro Loterij Museumprijs 2014 gaat naar het meest aansprekende natuurhistorische museum.

100.000 euro voor winnende museum

Musea die aan de criteria voldoen kunnen zich van 24 juni tot en met 22 juli 2013 aanmelden via www.cultuurfonds.nl/museumprijs. Het winnende museum ontvangt 100.000 euro. De BankGiro
Loterij Museumprijs is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Nederlandse Museumvereniging.

De BankGiro Loterij Museumprijs 2014 wordt uitgereikt aan het natuurhistorische museum dat er het beste in slaagt zijn collectie op een aansprekende wijze aan een breed publiek te presenteren.
Natuurhistorische musea maken kans op de prijs als zij voldoen aan de volgende criteria:

• De presentatie van de collectie is vernieuwend en origineel;
  • De techniek van de presentatiemiddelen wordt op een vernieuwende en prikkelende wijze ingezet om de boodschap over te brengen;
  • De presentatie van de collectie is op alle niveaus toegankelijk en begrijpelijk voor een breed publiek, en stimuleert bezoek aan natuur en landschap;
  • De inzet van presentatiemiddelen is effectief qua inhoud en bereik.

Musea die aan de criteria voldoen kunnen zich van 24 juni tot en met 22 juli 2013 aanmelden via www.cultuurfonds.nl/museumprijs. In de periode daarna bezoekt een deskundige jury de musea en
nomineert een shortlist van kandidaten voor de publieksstemming. Het publiek kan van 1 tot en met 31 maart 2014 stemmen op één van de genomineerde musea en bepaalt daardoor wie de Museumprijs 2014 wint én 100.000 euro in ontvangst mag nemen. De winnaar wordt in april 2014 bekendgemaakt.

De BankGiro Loterij Museumprijs geldt als een prestigieuze publieksprijs in de Nederlandse museumwereld. De prijs bestaat sinds 1990 en is daarmee de eerste prijs voor musea in Nederland.
Ieder jaar geldt een ander thema. Inmiddels rekent de Museumprijs zich met gemiddeld meer dan 30.000 stemmers tot een van de grootste culturele publieksprijzen. Begin april is de Museumprijs 2013 uitgereikt aan het Joods Historisch Museum in Amsterdam. Eerdere winnaars zijn: Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden (2012), Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam (2010), het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem (2009), het Hunebedcentrum in Borger (2008) en De Menkemaborg in Uithuizen (2007).

Download hier het persbericht

Prins Bernhard Cultuurfonds