Persbericht

Klok & Peel Museum Asten, Naturalis in Leiden, Natuurhistorisch Museum Rotterdam en Natuurmuseum Brabant in Tilburg strijden dit jaar om de BankGiro Loterij Museumprijs 2014 en het bijbehorende bedrag van € 100.000.

Stemronde door publiek via www.museumprijs.nl op 3 maart van start

De Museumprijs is een initiatief van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de BankGiro Loterij, in samenwerking met de Museumvereniging.

Dit jaar gaat de Museumprijs naar het natuurhistorische museum dat er het best in slaagt zijn collectie op een aansprekende wijze aan een breed publiek te presenteren. Een vakjury1 selecteerde de vier musea. Via www.museumprijs.nl kan het publiek van achttien jaar of ouder van 3 tot en met 31 maart 2014 stemmen op hun favoriete natuurhistorische museum. Vorig jaar werd er circa 30.000 maal gestemd en hiermee mag de Museumprijs zich tot een van de grootste culturele publieksprijzen rekenen. Op donderdag 3 april wordt de winnaar van de Museumprijs 2014 bekendgemaakt.

De genomineerden: oordeel van de jury
Volgens de vakjury zet het Klok & Peel Museum Asten, een groot museum dat bijna geheel op vrijwilligers draait, op een vernieuwende wijze presentatietechnieken in om kennis over de natuur in de Peel - met name de fauna - over te dragen aan een breed publiek. Ook is men erin geslaagd een goede combinatie te vinden in de inzet van digitale, interactieve en traditionele presentaties. Het museum heeft de ambitie het groenste museum van Nederland te worden en heeft een aantal van haar doelstellingen op dit gebied al gerealiseerd.

Naturalis is genomineerd omdat het binnen de betreffende categorie musea een voorbeeldfunctie vormt. Het concept 'LiveScience' toont de museumbezoeker wat er zich afspeelt op de werkvloer van natuurhistorische wetenschappers. Verschillende presentaties in het museum maken duidelijk dat al het leven op aarde onlosmakelijk met elkaar samenhangt. Zowel de meer abstracte als concrete onderdelen van het ecosysteem worden voor de verschillende doelgroepen heel toegankelijk en goed uitgelegd. De presentaties zijn uitstekend verzorgd, vernieuwend en actueel.
De jury heeft het Natuurhistorisch Museum Rotterdam gekozen vanwege de wetenschappelijke ambitie en het gegeven dat men zeer bewust bezig is met de collectie en presentatie. Het museum kiest bijvoorbeeld duidelijk voor één perspectief in de presentatie: de stadsnatuur en het verhaal achter het dier. Ook willen zij vooral jong publiek trekken met gevarieerde educatieve activiteiten. De diverse opstellingen zijn verzorgd en uitstekend vormgegeven.

De jury prijst Natuurmuseum Brabant omdat er een goede combinatie en balans is tussen allerlei vormen van participatie, toepassing van multimediale presentatietechnieken en ‘doe-dingen’ voor kinderen. Zowel de opstellingen - in open depot of vitrines - als de collectie zijn bijzonder professioneel en van een hoog niveau.

Publieksprijs
De BankGiro Loterij Museumprijs geldt inmiddels als een gevestigde publieksprijs in de Nederlandse museumwereld. De prijs bestaat sinds 1990 en is daarmee de eerste prijs voor musea in Nederland. Inmiddels rekent de Museumprijs zich met circa 30.000 stemmers tot een van de grootste culturele publieksprijzen in Nederland. Recente winnaars van de prijs zijn het Joods Historisch Museum in Amsterdam (2013), Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden (2012), Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam (2010), het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem (2009), het Hunebedcentrum in Borger (2008) en De Menkemaborg in Uithuizen (2007). Stemmers op de Museumprijs 2014 maken kans op een driedaagse stedentrip naar Istanbul, aangeboden door Corendon Vliegvakanties.

1 Drs. Frits Loomeijer (directeur Maritiem Museum Rotterdam, voorzitter), drs. Ruud Priem (oud-directeur Museum Catharijneconvent Utrecht), drs. Lisette Pelsers (directeur Kröller-Müller Museum Otterlo), drs. Hedwig Saam (directeur Gemeente Musea Arnhem) en prof. Dr. Joop Schaminée (hoogleraar leerstoelgroep Natuurbeheer en plantenecologie Wageningen Universiteit).

Download hier het persbericht

Prins Bernhard Cultuurfonds