Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Winnaar 2010

In 2010 won Museum Boijmans Van Beuningen in de categorie van de BankGiro Loterij Museumprijs ‘beeldende kunst’.

Nadat bekend was gemaakt dat Boijmans Van Beuningen had gewonnen, stond het museum twee weken lang vol met bloemen. Directeur Sjarel Ex: “We kregen elke dag wel een taart binnen, felicitaties van de burgemeester. Het was leuk om te zien dat het personeel wekenlang trots met die Museumprijs-badge op de borst rondliep. Maar”, bedenkt Ex zich na een korte stilte, “wat zo’n prijs uiteindelijk echt met je doet als museum, is niet in waarde uit te drukken.”

Toegang tot internet

Het prijzengeld van 100.000 euro vindt Ex “wel veel geld, ook voor een groot museum.” Om uit te vinden waar dit prijzengeld het beste naartoe kon gaan, vroeg hij eerst aan de medewerkers, de bestuursleden en de vrijwilligers van het museum waar zij dit geld aan uit zouden geven. Ex: “Dit was heel nuttig. Je leert de noden van je eigen museum goed kennen. Maar er kwam vooral uit naar voren dat de toegankelijkheid via het web vergroot moet worden. ” Boijmans Van Beuningen laat daarom binnenkort Wifi aanleggen in grote delen van het museum, zodat alle bezoekers op internet kunnen. Ex: ”Dat staat aan de basis van ons plan: we hebben ontzettend veel informatie online staan, en het zou prachtig zijn als dat ook in het museum goed te raadplegen is.”

 

 

Digitale bezoekers

“Daarnaast hebben we”, vervolgt Ex, “ook jonge internetontwikkelaars gevraagd om “apps” te bedenken. Die zijn volgend jaar klaar. We hopen dat zij met nieuwe applicaties komen, toepassingen voor het publiek die nergens anders bestaan.“ In het Boijmans Van Beuningen wordt het publiek in toenemende mate via digitale media bediend. Dit is niet zomaar, legt Ex uit: “Naast de 300.000 ‘echte’ bezoekers per jaar zijn er ongeveer 800.000 ‘digitale’ bezoekers die onze websites bekijken. Ze blijven lang op de websites en daarom willen we voor hen dit digitale bezoek zo aantrekkelijk mogelijk maken. Daarna gaan mensen vaak ook sneller het museum zelf bezoeken.” 

 

Art rocks!

Dankzij de BankGiro Loterij kan Boijmans Van Beuningen ook volgend jaar een groot muziekproject starten, Art Rocks!. Dit is een televisieprogramma en een grote muziekwedstrijd, waarbij bekende muzikanten uit Nederland worden uitgedaagd om een soundtrack bij een kunstwerk uit de collectie van Boijmans Van Beuningen te maken. Ook hier gaan digitale media weer een belangrijke rol spelen.

 

Jong publiek

”Deze samenwerkingsverbanden trekken een heel nieuw jong publiek”, zegt Ex, “De laatste twee jaar is er sowieso een enorme golf van jonge bezoekers vanuit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs bijgekomen.” Dit jonge publiek maakt ook graag en actief gebruik van de sociale media. Om aan te sluiten bij dit publiek is het museum heel erg bezig met “hoe wij de oude, waardevolle kennis over kunst op een zo speels mogelijke manier naar buiten kunnen brengen. Nee, deze speelse, digitale manier van presenteren gaat niet ten koste van de diepgang van de kennis”, volgens Ex. “Sociale media hoeven niet oppervlakkig te zijn. Wij bieden beiden aan: de rustige, contemplatieve en bedachtzame tentoonstellingen naast de zalen met veel actie en adrenaline. Dat publiek en die tentoonstellingen lopen heel natuurlijk door elkaar heen.”


Pindakaaspost

Een voorbeeld van een bijzondere digitale toepassing in het museum is het videoproject bij de beroemde pindakaasvloer van Wim T. Schippers . Via een webcam kon tijdens deze tentoonstelling iedere bezoeker semi-live vragen stellen aan de kunstenaar via de video in “de pindakaaspost”. Elke avond beantwoordde Schippers de vragen van die dag ook weer op video, in totaal zo’n 653 vragen in drie maanden. “Deze dialoog tussen kunstenaar en bezoeker was geweldig, dit blijft online bewaard en er komt ook een boekje van uit. Dit is nou zo’n vernieuwende toepassing waar we naar zoeken. Zo’n toepassing brengt kunst naar een ander niveau, het is niet vervlakkend maar voegt juist iets toe.” 
Met meer digitale media in het museum wil Ex vooral “de ervaringen van mensen uitbreiden. Niet iedereen wordt beter van het lezen van bordjes. Veel mensen leren door dingen te zien. Digitale media werken goed samen met het visuele geheugen. We zijn heel blij met onze gedegen kennis in het museum, maar de manier waarop je die kennis overbrengt, daar moet je altijd je best voor blijven doen. Daar werkt de Museumprijs nu aan mee.”

Museum Boijmans Van Beuningen


Deel deze pagina

Vorige winnaars

Maritiem Museum Rotterdam

In 2018 was het thema 'Techniek'. Het Maritiem Museum Rotterdam won met een recordaantal stemmen.

TextielMuseum Tilburg

In 2017 werd TextielMuseum Tilburg 'Museum van het jaar' in de categorie 'Design & Mode'.

Nationaal Monument Kamp Vught is in 2016 verkozen tot meest aansprekende oorlogs- en verzetsmuseum.

Nationaal Monument Kamp Vught

Fries Museum

Het Fries Museum werd in 2015 uitgeroepen tot meest aansprekende stads- en/of streekmuseum.

Klok & Peel Museum Asten

In 2014 werd Klok & Peel Museum Asten 'Museum van het jaar' in de categorie 'natuurhistorische musea'.

Joods Historisch Museum, Amsterdam

In 2013 won het Joods Historisch Museum vanwege de goede binding met een groep of gemeenschap.

Natuurmuseum Fryslân, Leeuwarden

In 2012 won het Natuurmuseum Fryslân, het ‘leukste museum voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar’.

Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

In 2010 won Museum Boijmans Van Beuningen in de categorie van de BankGiro Loterij Museumprijs ‘beeldende kunst’.

Nederlands Openlucht-museum, Arnhem

In 2009 koos het publiek met meer dan 50.000 stemmen voor het Openluchtmuseum.

HUNEBEDCENTRUM, BORGER

De bezoekers brachten met tienduizenden hun stem uit en kozen voor het Hunebedcentrum.

Kasteelmuseum de Menkemaborg, Uithuizen

In 2007 was het thema ‘Kasteelmusea’. Kasteelmuseum de Menkemaborg in Uithuizen won!

previous arrow
previous arrow
next arrow
next arrow
Slider